Články

| ZÁVODY | PRAVIDLA | TECHNIKA |


Pravidla pro třídu Mini Eco Standard

Doplnění pravidel Naviga 2007, DEMO třída pro MS 2008

Originál - anglicky

Originál - německy

1. Definice

Volně stavěné závodní modely s elektrickým pohonem a ponořeným lodním šroubem
(Hydro/Mono pohony a povrchové pohony které vystupují vzadu z trupu nejsou povoleny)
a minimální hmotností 0,5 kg. Délka modelu nesmí překročit 430 mm.
Přečnívající startovní štítek nebude měřen.

1.1. Cíl závodu

Dosažení největšího možného počtu ujetých okruhů během předepsaného času na trojúhelníkové trati, odpovídající příloze B1. V jedné rozjížďce může startovat minimálně 3, maximálně 8 modelů. Z časových důvodů může být počet modelů pro jízdu zvýšen na 9 po domluvě s vedoucím startoviště nebo s vedoucím sekce (případně hlavním rozhodčím). Toto se nesmí stát pravidlem.
1.1.1. Speciální stavební předpisy, pravidla a kontroly ve třídě Mini ECO Standard
(1) Velikost a provedení štítku se startovním číslem jsou uvedeny v samostatné kapitole
pravidel.
(2) Jako napájecí zdroj pro pohon se smí použít pouze 7 Ni-Cd nebo Ni-Mh článků velikosti 2/3 A odpovídajících průmyslovým normám. Jmenovité napětí jednotlivých článků nesmí přesahovat 1,2 V. Pro jednotlivou jízdu smí být použita pouze jedna sada. Pohonné články musí být snadno přístupné kontrole.
Nezávislost přijímačových a pohonných akumulátorů musí být v případě používání přijímačových baterií prokazatelná.
(3) Použitý elektromotor podléhá omezením. Jako pohonná jednotka může být použit pouze elektromotor řady 400 s feritovými magnety a třípólovou kotvou. Motor nesmí být otevřený, ale časování zvenku je povoleno. Použití ocelových kroužků je povoleno, tyto musejí být snímatelné. Motory s otevřenou, vně přístupnou šachtou pro uhlíky nejsou povoleny.
(4) Motor musí být zapínán a vypínán pomocí dálkového ovládání nebo ovládán regulátorem
otáček.
(5) Model kompletně připravený k jízdě se váží na suchu. Hmotnost modelu včetně
přijímačových a pohonných článků a přívodních kabelů nesmí být ve třídě Mini ECO
Standard menší než 500g (včetně startovního štítku).

1.1.2. Soutěžní pravidla

(1) Závod probíhá na trojúhelníku odpovídajícím pravidlům Naviga s vyjmutou vracecí bójí. Závod probíhá ve směru proti smyslu otáčení hodinových ručiček. Startovní čára probíhá v pravém úhlu na vrcholovou bóji. Poté, co je povoleno dát modely na vodu, začíná závod na akustické znamení, které dává vedoucí startoviště. Při tom musí model ležet na vodě zadní částí ke startovnímu stupni. Odstartuje-li některý model po signálu a rychlejší, správně odstartovaný model dosáhne levou boji, bude start později startujícího modelu proveden na pravou boji tak, aby nepřekážel ostatním modelům.
(2) Jezdí se 3 nebo 4 rozjížďky. Výkony ze dvou nejlepších jízd se sečtou. Osm závodníků
s nejlepšími výsledky jede pro stanovení konečného pořadí finálovou jízdu. (Jinak hodnocení viz. Ustanovení pro závodníky B.4).
(3) Doba jízdy je 5 minut.
(4) Model, který během jízdy nemůže dále pokračovat, může být svážecím člunem vytažen až po skončení jízdy, kromě případu, kdy se model potápí nebo hrozí jeho potopení.
(5) Jestliže je bóje objeta ze špatné strany, má závodník právo bóji objet znovu správným
směrem za předpokladu, že nepřekáží ostatním modelům. Jestliže se tak nestane, toto kolo se nepočítá.
(6) Model musí také po skončení jízdy odpovídat stavebním předpisům této třídy. Vedoucí startoviště toto může kdykoliv zkontrolovat, tedy i po skončení jízdy.

Volný překlad pravidel z německého originálu. Při řešení sporné problematiky pravidel vždy platí originál, vydaný v jednacím jazyku Navigy.

Doplnění pravidel pro seriálové soutěže MiČR 2008.

Třída Mini Eco Standard bude vypsána jako samostatná třída seriálu mistrovství ČR skupiny M
a nahradí dosavadní národní třídu E 400. Modely stavěné podle pravidel národní třídy E 400 mohou startovat ve třídě Mini Eco Standard s výjimkou modelů, které mají Hydro/Mono pohony a povrchové pohony které vystupují vzadu z trupu.
Model, který bude startovat ve třídě Mini Eco Standard nemůže současně startovat ve třídě Mini Eco Expert. Pro počítání kol a měření dojezdového času bude model vybaven transpondérem.

Pro seriálové soutěže MiČR platí následující úprava pravidel, týkající se použití pohonných zdrojů:

1.1.1. Speciální stavební předpisy, pravidla a kontroly ve třídě Mini ECO Standard
(2) Jako napájecí zdroj pro pohon se smí použít pouze 7 Ni-Cd nebo Ni-Mh článků velikosti AA nebo 2/3 A odpovídajících průmyslovým normám. Jmenovité napětí jednotlivých článků nesmí přesahovat 1,2 V. Pro jednotlivou jízdu smí být použita pouze jedna sada. Pohonné články musí být snadno přístupné kontrole.

Povolení tužkových článků velikosti AA umožní použití akumulátorů, které mají modeláři již zakoupené.

V Plzni dne 13.12.2007
Ing. Ivan Kneys vedoucí skupiny M

Komentáře

Pelugi - Plzeň 04.01. 2008 10:19:03

Je to krasa, ze nam jde bleska do sveta, len to casovani zvenku mi trochu vrta hlavou.Bez zasahu do motoru se casovat neda,a zasah at uz jakykoliv je proste chyba pro tuhle kategorii...Prave v tom je ta krasa, mit stejnej motor, stejne nastavenej jako ostatni...NE??

Petr Smetana - Neregistrovaný 04.01. 2008 11:03:54

Co je to časování z venku u stejnosměrného motoru,u střídavého bych to chápal.

Pybé - Plzeň 04.01. 2008 16:32:44

Na časování motoru v bleše svůj názor mám.

Nejlepší by bylo vyjádření přímo českých členů technické komise, kteří toto kontroverzní pravidlo vymysleli a prosadili. No uvidíme, jestli se zaregistrují a napíšou důvod prosazení této speciality.

Petr Smetana - Neregistrovaný 04.01. 2008 19:37:21

To opravdu vymyslela nějaká technická komise?

Michal - Plzeň 07.01. 2008 09:49:10

Důvod, proč technická komise (TK) implementovala povolení časování je takový, že TK měla indicie, že údajně alespoň jeden účastník kat. FSR400 s takto upraveným motorem v našem seriálu již jezdil a tím se dopouštěl nefér výhody. Člen TK přislíbil, že v brzké době uvede detailní návod pro načasování motoru na webu pootočením zadního čela vůči plášti pomocí otvorů ve více, aniž by došlo k "otevření" motoru, což je pravidly nadále zakázáno.

Radek - Plzeň 07.01. 2008 12:40:50

Já to nebyl,fakt.

Mirek Miletín - Hradec Králové 07.01. 2008 20:25:56

Já taky ne... Jinak ale zatímco motory Mig jsou v nule, tak Speedy jsou už o něco pootočený, nicméně ale asi opačným směrem než by to chtělo...

Pelugi - Plzeň 08.01. 2008 13:18:14

TAk asi fšichni tušíme o kom je řeč že??? Ale pánové, jsem asi hlupák, ale jak časovat 400ku jsem do nedávna nevěděl a celou sezonu jsem jezdil s jedním motorem, ve stavu jak jsem jej vyndal z krabice.Pokud snad měl někdo pocit že podvádím, měl šanci se juknout...krom teho jezdím s motorem který má nejnižší otáčky z řady 400 mmm???

Michal - Plzeň 08.01. 2008 13:49:00

Ona se potrefená husa vždy najde co? A on Tě někdo označil? ;)))

Pybé - Plzeň 08.01. 2008 20:37:55

Černá ovce budu asi já, vždyž jsem nejvíce drzej a ještě mám přístroj na měření parametrů stejnosměrných motorů ,)))

Radek - Plzeň 08.01. 2008 21:19:50

Jendo jsi „černá ovce“ ale závodník jsi dobrej,tak to ještě promysli.

Pelugi - Plzeň 08.01. 2008 21:33:30

Jediná potrefená husa kterou znám je hospoda kde točí 20 druhů exotických piv.I čeeku slabšímu dojde, že asi někdo zatoužil zpochybnit mé výsledky v blešce.Ja jezdím na krev a snažím se bojím nenechat kouska prostoru, občas je to možná i vidět,tu kategorii sem si vybral právě pro její spravedlnost...

Radek - Plzeň 08.01. 2008 21:40:12

Jirko, to je přece v Čechách normální,že když je někdo v něčem dobrej, tak to není normální,tak to neřeš.