Články

| ZÁVODY | PRAVIDLA | TECHNIKA |


Li-Po - technické rady a postupy

Bavíme se všichni o nových bateriích, takže bude dobré shrnout základní informace:

Jaký je ideál baterie?
- životnost minimálně jedné sezóny bez úbytku kapacity
- dostupnost koupě
- možnost zapojení s vyšším napětím při stejné využitelné energii
- hlavně konec věčného přebírání, letování, přehřívání a brzké následné smrti

ECO - expert, MONO 1

Baterie Proud - 6min
Motor
Otáčky/Volt
Poznámka
Ni-mh 4,5Ah
45 A   ideal cca 3.700
 
    1530/8 3.570  
         
Li-Po 7,4V - 5,0Ah 50 A
  ideal cca 4.000
Při testech s Lipo-7,4V-4.0Ah a 1530/8 byl potřeba nepatrně větší šroub, jinak stejné nastavení jako s Ni-mh. Logicky s Lipo-7,4V-5.0Ah to už bude na 1530/7.
37Wh, 268g
  1530/7 4.080  
max. trvalý proud 125A   1530/8 3.570  
         
Li-Po 14,8V - 2,5Ah 25 A   ideal cca 2.000
Při dvojnásobném napětí jsou logicky třeba poloviční otáčky na volt.
37Wh, 266g   1530/7H
2.358
 
max. trvalý proud 62A
  1530/8H 2.063
 
    1530/9H
1.834
 
    1530/12
2.380
 
    1530/13
2.197
 
    1530/14
2.040  
    1530/15
1.904
 
    1530/16
1.785  

** 1530/8,9H znamená zapojení do hvězdy, což u Lehnerů lze přeletovat. Otáčky trojúhlníkového zapojení se dělí 1,73.

Motory se budou měnit ať chceme nebo ne, naštěstí se pohybujem v rozmezí běžně používaných 7 až 9 závitů, takže většina z nás bude muset šáhnout do poličky a vyndat pár let schovaný motor. Zhledem k faktu, že 38Wh přinese navýšení využitelné energie, dojde i k navýšení rychlosti u přemotorovaného exporta a to už bude neúnosné. Takže se také může stát, že se prodlouží čas a budeme šahat zase pro jiný motor.

"Články LI-PO v libovolném zapojení o maximální energii zdroje 38 Wh." Je rozhodně v návrhu pravidel správně formulované a nechává modeláři velmi důležitou možnost libovolného zapojení! Li-Po 14,8V-2,5Ah a je po nekonečném problému s nadměrnou teplotou a vysokým proudem, zatěžující zejména regulaci a motor. Už bychom nemuseli kupovat drahé regulace za cca 400 Euro. Navrhovaným pravidlům to vyhovuje.

A123 pro testování o zapojení 5xsérie jedině vítám, protože to znamená také vysoké napětí a nízký proud. Nevýhodou A123 je jedinný dodavatel a dost pracné letování, výhody A123 naleznete zde a zde.

Kontrola baterií:
V praxi se energie baterií nejlépe zkontroluje hmotností, protože ta nepůjde "očůrat". Originální štítek se může přelepit a na první pohled to nikdo nepozná. Dále souhlasím s měřením napětí před a po rozjížďce. Pokud baterky přebiji tak získám cca 10% kapacity a baterky přežijí akorát tu jednu rozjížďku. To nahrává těm, co chtějí za každou cenu vyhrát a mají na to dost peněz. Není problém zabudovat do lodě vnější servisní konektor pro jednoduché měření. Na menších soutěžích z časových důvodů stačí měřit napětí namátkově.

HYDRO 1

Vzhledem k ještě vyššímu proudu než u experta a malému prostoru bez větrání hrozí celkové přehrátí a kolaps elektroniky mnohem více. Proto připadá v úvahu varianta Li-Po 14,8V - 2,5Ah s motorem 1530/7H nebo 1530/13. Jaký přesně motor si už bude muset každý, kdo jezdí Hydro1, vyšpekulovat sám.

ECO standard

Vzhledem k omezení motoru připadají v úvahu Li-Po 7,4V-5,0Ah s defakto stejným motorem jako doteď. Za zkoušku by také stál DRAGON BRUSHLESS SPORT MODIFIED 9,5T, který je podobný bežnému motoru se 17 zavitovou kotvou.

Byl bych opravdu rád a spokojen, když technická komise Navigy, která dokončuje znění pravidel na sezónu 2008, bude brát zřetel na libovolné zapojení baterií, s logickým omezením energie zdroje na 38Wh.

Pybé

Komentáře

Pybé - Plzeň 22.12. 2007 12:34:06

Jarda Rezek má vyzkoušeno ECO i MonoI s 5xA123 nebo 4xLiPo 14,8V/2,5Ah, motor Lehner 1530/13(1530/7H méně topí), jede, vydrží a moc nehřeje(cca 50°). Zkoušeli v rozjížďce s cca pěti modely.

Radek - Plzeň 22.12. 2007 14:08:14

V tom případě doufám v rozumný přístup,že bude povoleno jakékoliv zapojení článků a omezení váhou.Měření aku před jízdou a po jízdě bych alespoň zatím neřešil je to trochu problematické.

Pybé - Plzeň 22.12. 2007 17:44:41

V libovolné zapojení článků také doufám. Respektive v ČR to pro testování problém nebude a v technickou komisi doufám. Měření napětí bych v pravidlech řešil, jinak se to tam zase nikdy neprosadí. Když to bude v pravidlech, tak hej. Měřit před rozjížďkou stačí namátkově a všichni si dají pozor, po rozjížďce vemeš ty nejlepší a časový plán to nenabourá. Každopádně tím třídu uděláš ekonomickou, protože eliminuješ ty, co si na každou rozjížku pořídí nové baterie, aby získali 15% energie.

Radek - Plzeň 22.12. 2007 19:27:39

Hmm,hmm, a máš rozhodčí proškolený v oboru měření a regulace,kalibrovaný digitální měřící přístroj s certifikátem ISO 9001, máš nebo ne?

Pybé - Plzeň 22.12. 2007 20:07:41

To je jasný, že mám ,)

Radek - Plzeň 22.12. 2007 20:49:57

Tak to je samozřejmě v pořádku.

Michal - Plzeň 28.12. 2007 10:52:41

Na co ISO 9001? Ani SMCR není ceritifikovaná, procesně řízená organizace, Pybé má Luxusní Laboratorní Voltmetr, dokonce byl i cejchován, akorát se nám při zkoušce tak nějak ohnula ručička jak vrazila do dorazu...., že by malý rozsah? Úspěšný nový rok !

Radek - Plzeň 28.12. 2007 12:19:34

No dobře ISO 900I je samozřejmě blbost, ale na proškolených rozhodčích v oboru měření trvám.Také všem pěkný nový rok a ať vám to “frčí”.