Články

| ZÁVODY | PRAVIDLA | TECHNIKA |


O LiXX bateriích a změnách s Joergem Mrkwitschkou

V návaznosti na můj rozhovor s Joergem Mrkwitschkou tento týden, publikuji názor Joerga na použití LiXX článků.

Nejsem příliš nakloněn A123 LiFePO4 článků. Tyto články nejsou špatné, dokonce mi ani nevadí, že nenabízejí lepší poměr výkonnosti a hmotnosti než NiMH, ale vidím problem, že v současnosti tento typ prodává pouze firma A123 Systems a právě teď údajně zastavili produkci dokud se nedořeší nějaké spory ohledně patentu. Dosud jsem nenabyl přesvědčení, že LiFePO4 je správná budoucnost. Kromě toho, že zapojení 2S2P dodává příliš málo výkonu, zapojení 3S2P by bylo OK, ale baterie by byla příliš veliká a pravděpodobně by se nevešla do většiny lodí.
Osobně rovněž vidím výhody nižších proudů ve spojitosti s vyšším napětím, ale nejsem příznivcem příliš mnoha, ve finale poměrně drahých, možností. Osobně se mi zamlová zapojení 2S pro ECO, Mono1, Hydro1 a 4S pro Mono2 a Hydro2. Jinak skončíme jak v F1.
Pro ECO bych v podstatě preferoval řešení, kde by každý mohl používat zařízení, které má již nyní.
Takové řešení by bylo přejít na 2S1P 4000-4200mAh LiPO články a pack, který by byl limitován hmotností 230gramů. Hmotnost lodě by zůstala 1000 gramů, popřípadě by mohla být snížena na 900-950 gramů. Touto změnou baterií by se získalo okolo 250-300 gramů, ale bylo by nutno dovážit těžiště použitím olova.
Modely by byly nepatrně pomalejší s 230g LiPO v porovnání se 7 NiMH, protože napětí by bylo nepatrně nižší, okolo ½ článku pod zátěží.
Tuto konfiguraci jsem testoval, stejný motor, stejné časování , stejné těžiště, hmotnost 1000 g namísto 1070g a stoupání šroubu větší o 2-3 mm při použití 4000mAh článků.
V porovnání s NiMH jsem s LiPo ztratil 1-2 kola ( 43 a 44 kol v závodě na klidné vodě). Ztratil jsem něco z absolutní rychlosti, ale zlepšilo se zatáčení.

Druhé nejlepší řešení si myslím by bylo přejít na 2s1p LiPo s 5000 mAh články.
Takový pack váží okolo 260-270 gramů. I v tomto případě je možné použít stejné vybavení, avšak by bylo nutné nastavit vyšší časování a větší stoupání šroubu nebo prostě použít 7 závitový motor. H. Stengel testoval takový motor a jeho časy na kolo byly o 0,2 až 0,3 s rychlejší ( v tréningu, osamocen).
5000mAh kategorie má jistou výhodu, že takovéto články již používá nejvíce lidí pro “power boats” a již jsou specifikovány evropské SAW pravidla povolující 5000mAh články – články definovány rovněž hmotností.


Osobně jsem nakloněn oběma řešením, schválením 4000mAh baterií a nepatrně zredukovat rychlost modelů nebo použít články 5000mAh a být rychlejší. Mluvil jsem s Michaelem Dahmem a on je toho názoru, že většina zemí bude spíše nakloněna alternativě s 5000mAh články – nikdo přeci nechce být pomalejší, inu dobrá…


Očekávám výsledky jednání Naviga a jak se rozhodne Nautikus pro příští rok. V Německu příští rok pojedeme demo třídy na nemeckém mistrovství v kategoriích ECO, Mono 1 a Hydro1.
Na IDC závodech povolíme LiPo články paralelně se 7 NiMH články. To je již definitivně rozhodnuto. Stále otevřenou otázkou zůstává použití 230g (2s1p 4000mAh) nebo 270g (2s1p 5000mAh). Nyní to vypadá v 90% na 270g.
V souladu s těmito parametry jsme našli velice dobré články a to Kokam nebo Enerland, oba výrobci pocházející z Koreje. Enerland není až tak známý, ale jejich články jsou používány ve Flightpower, Tundherpower, Tanic, Polyquest, PolyRC,…. 5000mAh packách.
Enerland články jsou nepatrně výkonnější a lehčí než Kokam, ale zdá se, že mají nižší životnost, to je ale pořád v rámci 100-150 cyklů v porovnání s 200-250 předpokládaných pro Kokam, takže ne až tak velký problém.

Pro závody budeme mít následující pravidla:


1. Před závodem, během kontroly hmotnosti modelu budeme rovněž měřit napětí pomocí bezpečnostní propojky. Napětí baterie musí být nižší než-li 8.40V (8.45V?). To z důvodu zabránění přebití.


2. Po závodě se vyjme baterie z lodi a zváží se. Hmotnost musí být pod specifikovaným hmotnostním limitem. Kromě toho musí být napětí každého článku vyšší než 3,3 Voltu, měřeno použitím servisního konektoru baterie – to jako prevence nadměrného vybití.
Přebití ( nabíjení na hodnotu 4,3 V na článek ) je možné, znamená 10-15% vice kapacity, ale výrazně nižší životnost a samozřejmě znamená risk v podobě zničení a teoreticky i nebezpečí ohně.
Vybití pod 3,3 V na článek rovněž poškozuje LiPo články současné technologie.
Poškozené články mohou být velice nebezpečné, ale rovněž drahé, proto potřebujeme pravidla jak tomuto zamezit. Dobrou zprávou jsou četná zařízení k ochraně článků, např. LiPoDimatic od fy. Schulze (cena okolo 30 EURO).


Poslední věc, pokud budeš testovat LiPo články v zimě, nezapomeň je předehřát na teplotu alespoň 40°C před použitím.
Články tak podají lepší výkon a v případě odběru vysokých proudů, pokud jsou studené, může dojít k jejich zničení.


Doufám, že ještě v prosinci budemem mít možnost v Siegenu uskutečnit testovací závod. Budeme testovat jak 230g tak i 270g řešení. Snad se sejdeme v počtu 5 až 10 lidí a tak budeme skutečně závodit.

Připravil Michal Kneys


Komentáře

Radek - Plzeň 10.11. 2007 10:24:24

No jo "kamarád" Mrkwitschka,ale konečně smysluplné návrhy.

Mirek Miletín - Hradec Králové 07.12. 2007 22:23:24

Nic proti, ale kategoricky odmítat A123 proto že se nevejdou do lodí mi nepřijde úplně OK. Zase tak velké nejsou, jediný problém bude v hydro1, ale co jsem zkoušel tak i to je řešitelné. Cesta snížení napětí - zvýšení proudu obvykle bývá krokem k horší účinnosti celé sestavy.
S dodávkami A123 problémy nejsou, navíc LiFePO4 nevyrábí pouze firma A123, ale jenom od této firmy jsou akumulátory v současné době dostatečně kvalitní, nicméně jsou i další výrobci, kteří se učí a kvalita jejich výrobků průbežně stoupá. Spíš než A123 bych to spedifikoval jako Liion (to je i A123) články velikosti 26650, v 2P řazení (3S2P) jsou k dispozici použitelné neLiFe články označované jako M1.